Via Sophia

zingeving, verwerking, groei

 

Gratis Ebook

Burn-out anders benaderd,
uit je burn-out met de Gans Methode
als angst regeert

Wat als angst regeert

Wat als je in paniek bent en angst regeert?

Als je in paniek bent is de angst het grootst; je ziet de werkelijkheid niet zoals zij is.

Als je in paniek bent regeert angst.

Je bent de controle over jezelf kwijt.

Je kunt niet meer logisch nadenken, je kunt niet meer logisch handelen.

Je hebt ´n paniekaanval.

Alles is beangstigend.

Je kunt op dat moment geen belangrijke beslissingen nemen, je kunt vaak zelfs geen eenvoudige beslissingen nemen.

Gewoon omdat je niet helder kunt denken.

Mensen kunnen tegen je praten; je begrijpt ze niet.

Jij begrijpt ze niet en zij begrijpen jou niet.
Je wil weg, weg van de angst.

 

Angst zit in jou!

Hoe kan je dan weg gaan van jezelf?

Je neemt jezelf overal mee.
Je kunt niet weg van jezelf.

Je bent al weg van jezelf.

Je hebt geen contact meer met jezelf.

 

De angst duurt, je lichaam is in een staat van paraatheid.

Bereid om alle kanten uit te schieten.

 

Jij schrikt van alles.

Jij bent één en al angst!

 

Hoe raak jij je angst kwijt?

Je wil niets liever dan de angst kwijt.

Dat zeg je, dat denk je.

 

 

Wat jij gelooft, over angst

Als jij gelooft dat de angst van je weggenomen kan worden,

Dan heb je niet in de gaten dat die angst in jou zit, in je denken.

als jij gelooft dat de angst buiten jou is,

als jij gelooft dat jij gered moet worden.

Dan raak je de angst niet kwijt!

 

Wat te doen met angst

De enige manier om met angst om te gaan is, haar onder ogen komen.

Toegeven dat je bang bent.

Pas als je je angst leert kennen kan je ermee aan de slag.

Dan kan je je afvragen of je angst reëel is, of er manieren zijn om er mee om te gaan,

 

Voordat je echt je angst aangaat, gaat er een proces aan vooraf.

Dit proces is het proces van zelfacceptatie, versterking van jezelf; dat jij er mag zijn, dat jij je grenzen aan mag geven.

Angst en geluk gaan niet samen.

Als jij in angst verkeert, kan jij geen geluk ervaren.

 

 

 

 

 

7 tips om met angst om te gaan

Tip 1: Wat boezemt je angst in?

Kijk en ontdek in welke situatie jij bang bent. Houd hiervoor een angstdagboek bij. Merk op welke gedachte jij hebt. Heb je een vast patroon? past een situatie bij bepaald gedrag of bij een bepaalde gedachte. Kijk en merk op; zonder oordeel. Hoe meer jij kunt kijken zonder oordeel, hoe meer zicht jij op jouw situatie krijgt.

 

Tip 2: Is je angst reëel?

Daarin kan je kijken of het voor jou reëel is, of de mensen in je omgeving er ook bang voor zijn. Als je partner of je kinderen er niet bang voor zijn, wat maakt dat jij er wel bang voor bent. Wat maakt dat jij zo uniek reageert op deze angst?
Probeer daarna met de ogen van degene die niet bang is naar de situatie te kijken en ontdek wat het verschil is. Je zult merken dat het proberen om door iemand anders zijn ogen te kijken, of het nu wel of niet lukt, je al heel veel oplevert.

 

Tip 3: Realiseer je dat je angst hebt, maar dat je het niet ben.

Als je over jezelf praat, zie dan ook waar je wel vrij in kunt zijn, waar jij je niet in belemmerd voelt. Het hebben van angstgevoelens maakt niet dat jij dat alleen maar angst bent. Jij bent geen angst; je hebt angst. Door dit onderscheid kan je angst af en toe meer van een afstand bezien, soms heel nabij voelen en er dan toch voor te kiezen om je niet door angst te laten leiden.

Tip 4: Wat brengt deze angst jou?

Angst kan je beperken, maar angst kan er ook voor zorgen dat mensen rekening met je houden; dat jij iets niet hoeft te doen. Of dat jij jezelf een excuus geeft om iets niet aan te gaan. Kijk bij jezelf wat zijn de voor- en nadelen van je angst. Je hoeft dit niet met iemand anders te delen. Maar probeer naar jezelf zo eerlijk mogelijk te zijn.

 

Tip 5: Wat zou er gebeuren als je geen rekening met je angst hield?

Zou jij dan vrij zijn om te doen en laten wat jij wil? Wat wil je? De wat als …vraag; kan zomaar je wensen in beweging zetten. Durf te dromen. Als jij durft te dromen wat jij zou willen…dan…..
Ja dan kan het zijn dat jij in beweging komt, dat jij een weg zoekt om met je angst om te gaan, om je droom waar te maken. Dus Durf te dromen!

 

Tip 6: Wat zou er gebeuren als je precies datgene ging doen waar je bang voor bent?

Mandela heeft ooit gezegd dat onze angst niet is dat we iets niet kunnen. Onze grootste angst is de angst voor onze eigen grootsheid. Stel je voor dat juist datgene waar jij bang voor bent, hetgene is wat jij eigenlijk het liefst zou doen?

 

Tip 7: Wat heb je nodig?

Soms hebben net een klein zetje nodig om over een drempel te gaan. Het vertrouwen dat je het kan. Het geloof dat ook jij het waard bent. Kijk waar jou behoeften ligt. Soms ligt de behoefte verborgen in een blokkade, een verlangen, of een uitspraak die jezelf doet. Luister, kijk en voel. En gun jezelf datgene wat jij nodig hebt om jou stap te maken. Een kleine stap is prima, 1 stap is prima. Maar begin!

 

Wil je meer weten hoe jij met je angst om kan gaan? Download dan het gratis ebook

Reageer