Via Sophia

zingeving, verwerking, groei

 


Gratis Ebook

Van angst naar passie,

hoe je angst los kan laten

Ervaring en achtergronden

Burn-out en chaos

Burn-out wat brengt chaos?

Burn-out is chaos in je hoofd, in je gevoel, in je lichaam, in je omstandigheden.

Niets is meer wat het was.

Je hebt het niet meer onder controle.

Alsof alles op tilt staat.

 

Hoe kom je weer in de normaal zone?

Niet door naar de oude situatie te gaan.

De oude situatie werkt niet meer voor je.

Je oude situatie past niet meer bij jou als persoon.

Je kunt je burn-out zien als een grote storm, misschien zelfs een orkaan.

Aan alles wordt getrokken, gerukt, het scheurt aan flarden

Niets blijft overeind.

 

Pas als de storm tot bedaren is gebracht kan je ontdekken wat overblijft.

Wat je moet oplappen, wat moet worden weggedaan.

Wat is er dan over van de oude jij?

In hoeverre past dat in de nieuwe jij die bedoelt bent?

 

Weet dat stormen heilzaam zijn.

Opgekropte emoties, verdriet, pijn breken los.

In deze chaos waarin tegengestelde krachten werkzaam zijn,

komen nieuwe dingen naar boven.

Bedenk dat alles wat nu verdwijnt niet meer bij je past.

Laat het los.

Zie en vertrouw de nieuwe dingen die in je leven komen.

Wees niet bang voor de chaos die nu in je leven is.

Hoe meer jij je eraan over kan geven, hoe sneller het voorbij zal zijn.

 

Zeven tips bij Burn-out en chaos.

Tip 1.

Verlies je niet het drama. Laat gebeuren wat er moet gebeuren. Je kunt het niet vasthouden, je kunt het niet controleren. Laat het gebeuren en kijk toe.

Tip 2.

Kijk toe, observeer wat er gebeurt. Er gebeurt niets voor niets. Door een stapje terug te doen en de dingen te laten zijn zoals ze zijn, zoals ze zich ontwikkelen, zul je ontdekken dat ook deze chaos je heel veel brengt. Misschien niet wat je dacht, misschien niet wat je zocht. Mogelijk iets veel mooiers wat jij niet hebt kunnen bedenken.

Tip 3.

Zoek dekking, laat het ergste drama over je heen komen. Als jij in de vuurlinie gaat staat krijg je de volle laag. Als je uit de vuurlinie probeert te blijven, is het misschien gemakkelijker om uit de drama te blijven.

Tip 4.

Verlies je niet in gepieker. Piekeren zet je vaster in het drama. Dan trek je de problemen meer naar je toe. Het blijft draaien in je hoofd. Laat gepieker los en observeer. Ook deze chaos gaat voorbij.

Tip 5.

Richt je op ontspanning. Wat helpt je om je beter te voelen? Je druk maken heeft absoluut geen zin. Hoe beter jij je kan ontspannen, hoe gemakkelijke jij de chaos, het drama voorbij kan laten gaan.

Tip 6.

Wat helpt je om dicht bij je zelf te blijven? Wat helpt je om niet als blad door de storm heen en weer geslingerd te worden? Gebruik je adem om in contact met jezelf te blijven. In de chaos is paniek dichtbij. Adem helpt je om in verbinding met jezelf te blijven.

Tip 7.

Vraag hulp van je omgeving en/of van je familie. Niet om het drama groter te maken, maar om dichter bij jezelf te blijven, om heel letterlijk steun en warmte van ze te ontvangen. Hoe meer jij je geborgen voelt, hoe gemakkelijker het voor jou is om in jezelf de ruimte te vinden, de nieuwe mogelijkheden die deze chaos jou brengt toe te laten.

Deze week is er nog een gratis webinar: Turn on, Turn off Burn-out.

Meld je hier aan voor het gratis webinar.

Reageer