Via Sophia

zingeving, verwerking, groei

 

Gratis Ebook

Burn-out anders benaderd,
uit je burn-out met de Gans Methode
burn-out wie is verantwoordelijk

Burnout; wie is verantwoordelijk?

Burn-out, wie is verantwoordelijk?

Wie bepaalt hoe hard er gewerkt moet worden?

 Bepaalt je werk dat jij meer doet dan een ander?

Gaat iemand anders over jou grenzen?

 

´Ik kan echt niet minderen op het werk. Het is zo druk, en dan ga ik zo in mijn werk op, dan heb ik helemaal niet in de gaten dat;

  • ik zo geconcentreerd bezig ben
  • ik zo lang doorga
  • ik vergeet te drinken
  • ik mijzelf vergeet
  • enz´

Mensen die gevoelig zijn voor burn-out zijn mensen met een hoog arbeid ethos; harde werkers met veel verantwoordelijkheidsgevoel.

Ze gaan zo in hun werk op dat ze zich zelf vergeten.

 

Burn-out en leiding

Als ik er naar vraag, blijkt dat ze vaak een zeer alerte en attente leidinggevende of baas hebben.

Die ze ook met nadruk wijst om pauzes te nemen en aan zichzelf te denken.

Deze leidinggevende is zelf ook vaak iemand die zichzelf overbelast.

 

Dan ligt het aan de hoeveelheid werk dat er dagelijks op je af komt.

Hoe komt het dan dat de één wel gevoelig is voor burn-out en de ander niet?

 

Het is niet je werkomstandigheid, het is niet je leidinggevende,

Jij bent het die jezelf geen aandacht geeft.

Zolang jij niet in de gaten hebt,

dat jij degene bent die aandacht aan zichzelf moet geven,

zullen alle omstandigheden meewerken dat het niet lukt.

 

Burn-out en jij

Zodra jij in de gaten hebt, dat jij degene bent die de aandacht op jezelf moet gaan richten gaan alle omstandigheden meewerken om jou bewust te maken,

dat jij degene bent die steeds moet besluiten waar jij aandacht aan geeft.

Dus, jij bent degene die aandacht aan jezelf moet geven; hoe het werk loopt, hoe de omstandigheden ook zijn.

Hoe doe je dat?

Je zit vaak zo in een stramien dat je maar door gaat….

 

Hoe kan er iets anders bij je binnen komen?

Wanneer ga je kijken om op een andere manier met iets om te gaan?

Meestal als iets niet meer werkt.

Je merkt bijvoorbeeld dat je voortdurend moe bent,

of dat je nergens zin meer in heb in je vrije tijd

of dat je niet kunt ontspannen.

 

Dan kan je het nog wijten aan je drukke werk.

Maar het kan ook zijn dat je vriendin zegt; je denkt ook nooit aan jezelf: Ga dat eens veranderen.

Het kost vaak heel veel moeite om te realiseren dat verandering niet buiten je ligt, maar dat het bij jezelf ligt.

Dat het te maken heeft met je eigen gedrag, met je eigen invulling of interpretatie.

Het blijkt al een hele grote stap te zijn als jij je realiseert wat het probleem is.

Jij zelf bent het probleem, jijzelf bent de uitdaging en die ontmoet je in jezelf.

 

Zeven tips Burn-out en verantwoordelijkheid

Tip 1.

Begin de dag met een goed voornemen.

Neem je voor dat je vandaag; aandacht hebt voor jezelf tijdens het werk. Werk in blokken. Meestal kan je 1 uur tot 1 ½ uur geconcentreerd werken. Varieer dan het werk wat je doet. Of werk van pauze tot pauze en ga er dan ook letterlijk even uit.

Tip. 2

Check jezelf

Houd jij jezelf aan het voornemen? Waarom wel, waarom niet? Het maakt niet uit dat het in de eerste instantie niet lukt. In het begin, is het voornemen aan sich belangrijk. De uitvoering van een voornemen is iets wat je er zelf langzaam maar zeker in je systeem moet krijgen.

Tip 3.

Door te checken, wordt je bewust.

Ook al lukt het niet direct om je aan je voornemen te houden. Het feit dat jij je dit voorgenomen heeft is al een hele verandering. Door jezelf te checken wordt je bewust wat er speelt, waarom iets wel of waarom iets niet lukt.

Tip 4.

Ga in de pauze naar buiten.

Door op een zelfde plaats te blijven, door in dezelfde ruimte te blijven, door met dezelfde collega’s te blijven, neem jij niet echt afstand. (Letterlijke) Afstand helpt je om even los te laten. Dan kun je daarna met frisse moed verder.

Tip 5.

Wat is jouw werk en waar trek je grenzen?

Het helpt jou om duidelijkheid te hebben voor welk werk jij verantwoordelijkheid bent en waarvoor niet. Je hoeft niet meer te doen dan je collega’s. Je hoeft niet meer verantwoordelijkheid te dragen dan de bedoeling is.

Tip 6.

Trek grenzen

Deze sluit aan bij welk deel onder jouw verantwoordelijkheid valt en wat niet. In je neiging om meer te doen dan je collega’s, ben je geneigd te veel hooi op je vork te nemen. Het helpt je om duidelijk nee te zeggen en grenzen te trekken als jij weet wat er van jou verwacht wordt.

Tip 7.

Geef jezelf een compliment

Als je iets afgerond hebt, als het je gelukt is om aandacht voor jezelf te hebben, geef jezelf een compliment. Door jezelf een compliment te geven, geef jij jezelf die erkenning die je nodig hebt.

 

Burn-out kun je op veel manieren benaderen. Uiteindelijk gaat het erom dat jij verandert. 

In het gratis ebook kun je een manier zien hoe jij zelf stappen kan maken om uit je burn-out te komen

Reageer