Via Sophia

zingeving, verwerking, groei

 


Gratis Ebook

Van angst naar passie,

hoe je angst los kan laten

Ervaring en achtergronden

Contact met je gevoel hoe doe je dat?

Ik krijg regelmatig de vraag hoe kom ik nu in contact met mijn gevoel. Wat voel ik nu eigenlijk?

De gemakkelijkste manier om contact te maken met je gevoel is door er eruit te stappen. Als je uit je gevoel stapt kun je contrast ervaren. Als je in het gevoel zit, vooral als je met het gevoel verbonden bent, ben je in een zijnstoestand. Je bent één met je gevoel. Als je helemaal in je gevoel zit, kun je je realiseren dat je in harmonie met dat gevoel. Om te onderscheiden wat het gevoel nu is, gaat het dus over onderscheid. Ben je in en verbonden met een gevoel; dan is alles één. Alles alles één is, is er geen onderscheid. Dan kun je niet onderscheiden. Ben je eruit dan kun je terugkijken.

Hoe kun je nu weten wat je voelt toch verbonden blijven.

Dit heeft met je toegang tot het manlijk en vrouwelijk bewustzijn te maken. Manlijk bewustzijn is onderscheidend. Vrouwelijk bewustzijn is eenheidsbewustzijn, dat gaat op in.

Als je in jezelf je met manlijk en vrouwelijk bewustzijn tot ontwikkeling hebt kunnen brengen staan ze beiden tot je beschikking.

Dan kun je erin/ eruit zijn en verbonden zijn. Veel mensen in onze maatschappij zijn vooral verbonden met mannelijk bewustzijn, het onderscheidende, en hebben moeite met het vrouwelijke bewustzijn. Als je teveel in je mannelijk bewustzijn zit, onderscheid je de verschillen, wat je verschilt met de ander, verder kan je de neiging hebben, om alles te rationaliseren. Dan raak je het contact met je intuïtieve kant kwijt. Zit je teveel in het vrouwelijk bewustzijn, dan vind je het heel moeilijk om grenzen te trekken.

Gevoel en hooggevoeligheid

Veel hooggevoelige vrouwen, maar ook mannen zijn juist heel goed in eenheid – maar kunnen het bewustzijn er niet aan verbinden. Dan is er dus geen verbinding, geen balans evenwicht tussen het mannelijk en vrouwelijk bewustzijn.

Zowel het vrouwelijke als het mannelijk bewustzijn zijn erg belangrijk om goed te kunnen functioneren. Het is niet de bedoeling om of het ene of in het andere bewustzijn te gebruiken. Het is de bedoeling dat beide tot je beschikking staan.

Zeven tips om in contact met je gevoel te komen.

Tip 1.

Zoek steeds de verbinding met jezelf. Als je aan het werk ben, ben je dan in contact. Als je in gesprek ben, ben je dan in contact?

Kijk wanneer je in contact ben, en wanneer je het contact verliest.

Tip 2.

Zie hetgeen je verbind met je medemens en wat je onderscheid; laat beide naast elkaar bestaan. Er is zijn altijd veel verschillen, maar er zijn ook zoveel overeenkomsten. Zie het en geniet ervan.

Tip 3.

Ben aanwezig, wees in het moment.

Als je vooral bezig bent met plannen, terugkijken en monitoren, ben je waarschijnlijk weinig in het moment. Het is goed te zorgen voor morgen. Maar leef in het nu. Morgen zorgt ook voor zichzelf.

Tip 4.

Maak je geen zorgen voor dat wat er nog niet is.

Heel veel zorgen worden geprojecteerd op ´wat als´. ´Wat als´ is een mogelijkheid, dat is nog niet aanwezig, is dus nog geen probleem. Veel zorgen blijken in de praktijk alleen in je hoofd te bestaan. Doe de dingen die je moet dingen, en vertrouw op de goede afloop.

Tip 5.

Gebruik lichaamsbeweging om letterlijk je lichaam te voelen.

Yoga, dans en feitelijk alle beweging laten je voelen hoe je lichaam reageert. Juist je lichaam is een goede projector om jou te laten weten wat stroomt en wat niet stroomt.

Jouw lichaam heeft een soort geheugen van al jouw ervaring.

Tip 6.

Een nachtje erover slapen kan je heel veel inzicht geven over je gevoelens en de impact daarvan op jou. Zorg voor voldoende nachtrust en reflectie. Het kan je heel veel inzicht geven.

Tip 7.

Gebruik je ademhaling. We gebruiken veel te weinig onze volledige ademhaling. Je ademhaling helpt je om je lichaam te voelen, je energie te laten stromen en jezelf open te zetten of af te sluiten voor een situatie. Zonder adem is er geen leven. Met te weinig ademhaling ben je aan het overleven. Dus ga de natuur in en gebruik je ademhaling.

 

Meld je hier aan voor de wekelijkse nieuwsbrief

Reageer