Via Sophia

zingeving, verwerking, groei

Gratis Ebook

Van angst naar passie,

hoe je angst los kan laten

Ervaring en achtergronden
gapende vos

Mag er doelloosheid en zinloosheid zijn?

Mag er doelloosheid en zinloosheid zijn?

Wat is de zin van het leven? Wat als alles zinloos is?

 

Lopend langs de haven hoor ik gelach, ik maak daar geen deel van uit.

Ik zie mensen op het water, op het terras en ik loop daar, alleen.

Wat als het allemaal voor niets is?

 

Wat zou het doel kunnen zijn? Is er een doel? Wij zijn allemaal verbonden; is dat het doel?

Wat als we net als in een orkest allemaal ons eigen stuk spelen. Waarom? Misschien gewoon om te ervaren. Misschien gewoon om te kijken of het mooi is, of om net zoals je dingen aan het uitproberen bent, kunt genieten van wat er ontstaat.

Hoe zit het dan met doel? Is er een doel? Moet er een doel zijn? Zou het ook gewoon zinloos mogen zijn? Gewoon omdat het kan, omdat we een deel zijn, fragmenten van het geheel. Dat we allemaal stukjes leven van het geheel. Dat wij de kleuren of de tonen bepalen. Dan is het juist mooi als er verschillende kleuren en geluiden zijn. Licht, donker, blij en verdrietig. Samen maken we het geheel. Heeft het een doel? Misschien, misschien niet. Misschien moeten we daarom ook de doelloosheid, de zinloosheid omarmen.

Hoe eng dat ook is. Waarom zou alles een doel, een functie moet hebben? Misschien zijn wij alleen part van het spel, dat leven heet. Ons proberen om alles een doel een zin te geven hoort mogelijk bij het spel. Maar als er een zin is, bestaat er ook een zinloosheid. Als er een doel bestaat, bestaat er ook doelloosheid. Wat als we het allemaal kunnen omarmen? Omdat het niet daar over gaat. Omdat het allemaal onderdeel is van het spel dat we spelen; dat leven heet.

Ons streven, het vinden van de bedoeling van het leven, gaat vaak voorbij aan het leven zelf.

Zeven overdenkingen bij : mag er doelloosheid of zinloosheid zijn?

1. We zijn zo bezig met de functie, het doel. Alles moet nuttig zijn, moet geld opleveren. De belangrijkste dingen in het leven zijn niet met geld te koop; niet onze gezondheid, niet ons geluk en niet de liefde in het leven.

2. Wat maakt dat doelloosheid en zinloosheid zo beangstigend zijn? Zijn dat niet juist de momenten dat je helemaal kunt Zijn? Gewoon Zijn. Je lichaam, hart en ziel ervaren?

3. Wat is het doel van het leven? Volgens mij is het doel van het leven, het leven te beleven en daarvan genieten. Beleven en genieten; zonder doel, functie of zin. Hoe zie jij het doel? En hoe zou je dan de doelloosheid ervan kunnen ervaren?

4. We hebben zo’ n negatieve associatie met de woorden doelloosheid, zinloosheid. Ten onrechte; de belangrijkste inzichten komen op momenten dat je heerlijk lui bent en niets doet. Op de momenten dat je helemaal leeg bent, komt je grootste creatieve kracht omhoog.

5. Doel en doelloosheid, zin en zinloosheid; zij horen bij elkaar zoals dag en nacht. Juist door ze allemaal te accepteren kan je de diepte ervan meer en meer ervaren.

6. Meditatie en gebed brengt ons in de leegte. Dan kun je zijn met lege armen, lege handen. Juist dat blijken kostbare momenten zijn, waar je de nabijheid van het Goddelijke, van de Bron kunt ervaren.

7. Wat heb je nodig om meer doelloosheid en zinloosheid te mogen ervaren en omarmen? Durf jij jezelf toestemming te geven, om gewoon niets te hoeven, niets te doen en zo maar te zijn? Al zijn het momenten? Wat denk je: zullen we daar als mensheid niet veel gelukkiger door worden? Door even niets te hoeven?

 

Heb jij moeite of vragen omtrent het doel, de zin of het gebrek daaraan? Neem contact op of download het ebook.

 

Foto Leen Aardoom

 

Reageer

    • Jordy
    • 24/04/2022
    Beantwoorden

    Zinloosheid is een leven zonder God denk ik.
    Ik geloof dit:
    Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
    (Johannes 3:16 SV)

    Verduidelijking:
    God houdt van mensen. Maar wij mensen hebben een probleem: we doen verkeerde dingen. Mensen die verkeerde dingen doen behoren straf te krijgen, maar God wil de mensen niet straffen, Hij wil ze juist vergeven. Daarom stuurde Hij Zijn Zoon Jezus Christus naar de wereld. Jezus Christus betaalde voor de zonden van de mensen met Zijn leven, door de straf te ondergaan die wij allemaal verdient hebben op basis van onze zonden: de doodstraf. Hij stierf aan het kruis, werd begraven en op de derde dag werd Hij opgewekt uit de dood.

    Als je je bekeert (je denken verandert, inziet dat je vanwege je zonden schuldig staat tegenover God; berouw hebt) en gelooft dat Jezus voor jouw zonden is gestorven, heb je eeuwig leven en ga je niet verloren.

      • sophie
      • 27/04/2022
      Beantwoorden

      Dank voor je reactie Jordy,
      Ik ben het met je eens dat God van mensen houd. Ik denk dat mensen zichzelf tekort doen, door de liefde van God niet toe te laten.
      Voor mij zijn er geen zonden; deze lading is te zwaar. Fouten maken we wel, en dan mogen we of kunnen we andere keuzes maken.

Via Sophia