Via Sophia

zingeving, verwerking, groei

 


Gratis Ebook

Van angst naar passie,

hoe je angst los kan laten

Ervaring en achtergronden

Het effect van ongeuite emoties

Het effect van ongeuite emoties: hoe je het afleerde

Als baby huilde je om eten en aandacht. Afhankelijk hoe daarop gereageerd werd, was het huilen intens en met heel je wezen. Als opgroeiend kind leerde je steeds meer af om zo volledig en intens om je behoeften te vragen. Het waren kleine opmerkingen, het was een tik, een afkeurende blik of het negeren die je leerde dat je niet op deze manier aandacht moest vragen.

Wat se leerde was je steeds meer in te houden. Je werd geprezen als je je sterk hield.

Dan werd je op je schouder geklopt als men wist dat je het moeilijk had maar toch niets zei.

 

Ongeuite emoties als volwassen mens: hoe het hoort

Als volwassen mens weet je wanneer jij je gevoelens mag uiten: waar en wanneer wel, waar en wanneer niet.

Je gedraagt je, precies zoals je geleerd hebt, zoals het hoort.

En by the way; voor de mannen is het nog iets strikter (was): Mannen huilen niet.

De vrouw is van het zwakke geslacht: zij mag haar emoties wel laten zien.

 

Het effect van ongeuite emoties

Weet jij wat je in feite geleerd hebt?

We hebben geleerd om onze persoonlijke vrijheid van uiten te controleren.

Dat betekent veel meer dan je in de eerste instantie zou denken.

Het betekent dat jij hebt geleerd om datgene wat door je heenstroomt aan gevoelens te controleren.

Je hoofd bepaalt wat er door mag.

 

Vervuiling door ongeuite emoties

Het zijn onze emoties en gevoelens die er voor zorgen dat wij vibreren, dat wij beweeglijk zijn.

De emoties zorgen ervoor dat wij kunnen veranderen, dat kanaal hebben we onder controle gezet.

We hebben er een kraan tussen gezet, die we open en dicht kunnen draaien.

Wanneer mag het wel, wanneer mag het niet.

 

Emoties verbinding met onze levenskracht

Onze gevoelens en emoties maakt ons levende wezens en verbind ons met onze levenskracht.

Door het afsluiten van deze bron, zijn we afgesloten van onze levenskracht.

We schonen onszelf niet meer op, we kunnen niet meer naar buiten gooien wat ons vervuilt.

Hoe minder we onszelf kunnen uiten, hoe meer vervuiling er op treed.

Deze vervuiling zorgt dat je meer verstard in wat er is, je word ziek, raakt burn-out.

Je komt vaster te zitten, je bent minder beweeglijk en je kunt minder gemakkelijk veranderen.

Het niet kunnen uiten van je gevoelens en gedachten blokkeert je innerlijke systeem, je innerlijke waarneming, je innerlijke vrijheid.

 

Zeven tips bij het effect van ongeuite emoties

Tip 1. Wat is je conditionering?

Ontdek je eigen conditionering; datgene wat jij hebt afgeleerd

Zie hoe jij dit zelf toepast in het dagelijkse leven. Gun jezelf ruimte om dit om te draaien

 

Tip 2. Wat is er wel mogelijk?

Gedrag omdraaien kan als je ontdekt dat je dit gedrag hebt, maar dan wel in kleine stapjes.

Leer jezelf je gevoelens te onderscheiden: wanneer je wil lachen, wil huilen. Haal de rem er steeds meer van af.

 

Tip 3. Creëer je eigen veilige space

In je eigen veilige space kan je doen wat je normaal nooit zo doen.

Huilen van het lachen, even kei hard vloeken, (vloeken is heel vaak een gebed)

of gewoon uit je bol gaan.

Als je jezelf toestaat dit in je eigen veilige space te doen, ontdek je wat er door je heen stroomt, wat je beweegt

 

Tip 4. Ga eens met vrienden de bloemetjes buiten zetten.

Doe eens iets wat je normaal gek zou vinden, wat je nooit zou doen, of waar je je ongemakkelijk bij zou voelen.

Juist daar zitten je ongeschreven regels ´hoe het hoort´.

Juist daar wordt iets geblokkeerd.

Geef jezelf de ruimte.

 

Tip 5. De functie van regels

Er zijn regels die je helpen om geaccepteerd te worden door anderen, om het samenleven te reguleren.

Maak voor jezelf de ruimte om je persoonlijke vrijheid van uiting te vergroten. Het weten waarvoor regels dienen, kan je helpen om te kiezen wanneer je ze niet nodig hebt.

Tip 6. Niemand geeft je toestemming, alleen jij zelf.

Het is heerlijk om mensen te zien die volledig authentiek hun eigen vrijheid in het uiten van gevoelens benutten.

Soms voelen wij ons daar ongemakkelijk over; als een volwassene volledig in tranen is. Heel vaak is dit een opening om elkaar echt te leren zien en te begrijpen.

Tip 7. Zoek nieuwe invalshoeken

Cabaretiers benutten vaak deze ongemakkelijke ruimte om hun grappen of hun punt te maken.

Je ongemakkelijk voelen, daarover lachen, nieuwe invalshoeken krijgen, het helpt om je ruimte te vergroten.

Het gaat erom dat jij toestaat dat deze ruimte er mag zijn, dat jij toestaat dat je mag voelen.

Als jij voelt kan je ook je gedachten daarover veranderen. 

 

Wil je ontdekken hoe je meer in contact met jezelf kan komen?

Maak een afspraak om dit te ontdekken

Reageer