Via Sophia

zingeving, verwerking, groei

 


Gratis Ebook

Van angst naar passie,

hoe je angst los kan laten

Ervaring en achtergronden
zintuigen gebruiken

Hoe belangrijk zijn je zintuigen? Gebruik jij ze ook?

Hoe belangrijk zijn je zintuigen? gebruik jij ze ook?

Ervaren; gebruik je zintuigen!

Oh heerlijk, dat wil ik nog eens.

Genietend rek je je uit ….

Ons hele leven hebben we ervaringen heerlijke, minder heerlijke en pijnlijke ervaring.

Vanuit onze ervaringen leren we de wereld om ons heen kennen.

Elk moment van de dag ontvangen we prikkels via onze ogen, neus, oren, huid en tong.

Ook dingen die niet goed voelen, slecht ruiken, vies smaken, pijn doen, worden we gewaar via onze zintuigen.

Het meeste gebeurt onbewust.

 

De wereld kennen via je zintuigen

We leren de wereld kennen door ons ervaringen.

De indrukken die op ons afkomen kunnen echter zo overdonderend zijn, dat je ze niet kunt verwerken.

Dan kan je overprikkeld raken of murw worden van alles op je af komt.

Als je zelf in de gaten hebt dat je teveel prikkels krijgt, kan je je daarvoor afschermen.

Dit kan je doen door letterlijk van de bron van de zender te verwijderen.

Bijvoorbeeld door de televisie uit te zetten, of in de natuur te gaan wandelen.

 

De indrukken die onbewust tot ons doorgedrongen zijn, blijken vaak veel lastiger te verwerken, dan de indrukken die we bewust opnemen.

Juist indrukken waar we weinig mee kunnen, waar we onsympathiek tegenover staan,

zoals bijvoorbeeld geluidsoverlast of een irriterend luchtje, kunnen we moeilijk kwijt raken en kosten ons veel energie.

 

Zintuigen en gevoeligheid

Sommige mensen zijn vanuit hun aanleg gevoeliger voor indrukken dan anderen.

Zij kunnen indrukken te weinig buiten houden en worden daardoor zwaar belast.

Bij andere mensen zien we juist de tendens overheersen, waarbij indrukken juist heel moeilijk worden toegelaten, waardoor ze veel niet opmerken.

 

Naast de bovengenoemde vijf zintuigen hebben we ook een zesde zintuig.

Dit zesde zintuig worden wij gewaar als we tot rust komen, als we meer naar binnen gericht zijn.

Het zesde zintuig wordt ook vaker benoemd als het onderbuik gevoel.

Dit extra zintuig heeft meerdere mogelijkheden.

Het overstijgt het zintuiglijke.

Het zesde zintuig wordt vaak gezien als intuïtie.

Het zesde zintuig laat ons voelen dat er meer is onder de zon dan wat uiterlijk waarneembaar is.

 

Zintuigen en jezelf serieus nemen

Jezelf serieus nemen heeft veel te maken met je ervaringen serieus nemen.

Zo subtiel als ze kunnen zijn, zo waar kunnen ze zijn.

Fijngevoeligheid vindt zijn voedingsbodem in zintuiglijkheid.

Het bevrijdt ons van de dominantie van het hoofd.

We zitten te vaak in het denken, in het cognitieve, waardoor het voelen op de

achtergrond geraakt en we van de waardevolle informatie vanuit onze buik, vanuit ons zesde zintuig

verstoken blijven.

Met onze zintuigen komen we los van het denken.

Gebruik al je zintuigen en beleef!

 

 

 

 

 

 

Zeven tips om je zintuigen te gebruiken

Tip 1. Het leven gaat zo snel, het gaat zo gemakkelijk aan mij voorbij

 

Het leven gaat inderdaad heel snel. 

Plan tijd voor je zelf in, dat je even naar buiten gaat.

Dat jij bewust bent van het nu, wat er nu in je leeft.

Heb aandacht voor wat er in je leven is en sta stil bij wat je waarneemt

 

Tip 2.  Hoe kan ik echt beleven wat ik beleef?

Hoe kan jij zorgen dat je niet steeds opgeslorpt wordt door het leven van alledag?

Geef je leven een nieuwe draai door 5 simpele oefeningen in mindfulness oefeningen

  1. Meditatie is een belangrijk middel om in het nu te komen
  2. Concentreer je op je ademhaling
  3. Doe één ding tegelijk, doe dit met aandacht
  4. Observeer jezelf en je gedachten 
  5. Creëer ankermomenten; je kunt niet alles bewust doen. Kies voor de dingen die je bewust wil doen.

 

Tip 3 . Mijn hoofd is zo vol; er kan niets bij

Neem voldoende rust. Inspanning en ontspanning horen bij elkaar.

Als jij je teveel inspant, met teveel dingen bezig bent en niet kunt ontladen dan raakt je hoofd vol.

Neem tijd voor jezelf. Ontlaad jezelf.

In de natuur wandelen helpt heel erg om te ontladen.

Creativiteit of sport zijn ook goede manieren om te ontladen.

Dan raakt je hoofd leger en komt er weer ruimte in jou.

 

Tip 4. Ik laat geen negatieve dingen in mijn leven toe. Je moet toch positief blijven?

Je kunt alles op een positieve manier benaderen. 

Het blijft echter belangrijk om de realiteit te accepteren.

Als jij een verlies heb, mag je rouwen, mag je pijn voelen.

Het is niet de bedoeling de gevoelens die jij niet positief labelt weg te duwen.

Het is juist de bedoeling om te voelen wat er is, zonder oordeel.

Dan kan je voelen wat de betekenis voor jou is en daar mee aan de slag gaan.

Als je pijn hebt om verlies, is er ook liefde geweest. 

Dan is het de kunst om deze liefde weer los te laten.

 

Tip 5. Ik zie het niet; als ik niet voel, dan is het er toch niet?

Hoe bewust jij je leven leeft, bepaal jij zelf. 

Ieder mens bepaalt zelf hoe bewust hij/ zij in het leven wil staan.

Het nadeel van onbewust zijn is; dat veel dingen je overvallen.

Niet jij bepaalt hoe jij wil leven, het leven overvalt je.

Hoe bewuster je in het leven kunt staan.

Hoe meer jij gewaar wordt, zowel binnen je zelf als buiten jezelf.

Je vangt de signalen op die er zijn om je wereld te kennen.

Bewustzijn is als een spier die je traint, hoe vaker je bewust bent, hoe bewuster jij wordt. 

 

Tip 6. Zo´n 6e zintuig wat is dat nu eigenlijk?

De eerste 5 zintuigen zijn: het gehoor, de tast, de reuk, het proeven, het zien. 

Het 6e zintuigen is je intuïtie.

Je intuïtie is datgene wat je ergens weet, wat je op je klompen aanvoelt, wat je in je onderbuik voelt.

Het heeft te maken met je ervaringen, jouw kennis, je inzicht en je wijsheid.

Dit kan gecombineerd worden met het weten wat je ontvangt uit het contact met je Hoger Zelf (innerlijk weten)

Intuïtie is iets wat je van nature hebt, en wat je kan ontwikkelen.  

We ontkrachten ons 6e zintuigen vaker door de opmerking; ja maar dat is toch niet logisch.

Intuïtie gaat verder dan logica. 

 

Tip 7. het 6e zintuig is toch iets abnormaals?

Het hangt af wat je onder normaal en niet normaal vind vallen.

De natuur geeft al vaak signalen af die we niet bewust kunnen waarnemen, maar toch op een onbewust niveau waarnemen.

Dieren en vogels reageren al als het gaat stormen, noodweer wordt of wat ook.

Heel veel signalen interpreteren we onbewust/ bewust.

Het gedrag van dieren kan ons helpen signalen op te vangen.

Ons eigen gedrag kan ons helpen signalen op te vangen.

Meditatie helpt je tot rust te komen, waardoor je signalen op kunt vangen.

Dromen geven je signalen en aanwijzingen.

Wees aanwezig en alert; zo vang je signalen op.

 

Leer je eigen zintuigen verder te ontwikkelen.

Deze week komt de tool: de Gansmethode uit.

Daar kun je gebruik maken van je eigen wijsheid, je eigen weten.

Het haalt die antwoorden in jouw naar boven die jij onbewust en bewust weet!

Kijk op de home pagina

Reageer