Via Sophia

zingeving, verwerking, groei

 


Gratis Ebook

Van angst naar passie,

hoe je angst los kan laten

Ervaring en achtergronden
bezwarend voor je systeem

Hoe ondersteun jij je systeem?

Hoe ondersteun jij je systeem?

Verslaafd.

Ik ben niet verslaafd, nee hoor ik gebruik niets waar ik afhankelijk van ben!

Is dat zo?

Ik heb nu een dag geen koffie gedronken, mijn hoofd voelt niet erg lekker aan.

Zoveel koffie dronk ik niet; 2 a 3 koppen per dag. Redelijk zou ik zeggen.

 

Nu ben ik met de 2e dag zonder koffie. De bedoeling is om deze week te detoxen. Geen koffie, geen alcohol, geen suiker en alle andere zaken die je systeem kunnen verzwaren.

Nog maar de 2e dag en mijn systeem laat merken dat het zo afhankelijk is.…. Ja zo maar simpel weg koffie en het protesteert. Zonder dat we er erg in hebben, bezwaren we ons systeem, onze wereld. We hebben het niet in de gaten. Als er over gesproken wordt, doet het ons niets. Totdat we gaan ervaren.

Wat bezwaart jou systeem?

Simpelweg koffie drinken. Simpelweg jou plastic flesje…

Wat is er allemaal bezwarend voor je systeem? Kunnen we daar zicht op krijgen?

Plastic, koffie, ja dat hebben we eerder gehoord. Maar al die dingen waar we niets over gehoord hebben hoe zit dat?

Vandaag vertelde iemand mij dat in de oorlog er vrijwel geen ernstige ziekten waren. Men had zo weinig te eten, maar men werd ook niet ziek. Tegenwoordig hebben we het goed.

 

 

Hoe pakt systeem verzwaring uit?

We hebben onze welvaart, ons hapje en drankje. We worden dikker, we genieten. Totdat ons systeem het niet meer aan kan en stop zegt.

Dit gaat over onze tastbare werkelijkheid. Het openbaart zich op een gegeven moment. Het laat zich zien. Hoe zit het nu met ons psychische werkelijkheid? We kunnen onszelf zo verzwaren door onszelf tegen te werken. Wordt dat dan niet zichtbaar?

Toch wel, maar net zo als met koffie. Pas als we stoppen met koffie ontdekken we hoe het ons systeem belast heeft. Dus als jij voortdurend tegen jezelf bent. Merk je dat de dingen moeizaam gaan. Pas als je daarmee stopt en het geheel begint te stromen merk je wat je gedaan hebt om je tegen te werken.

Kan je dan niets nemen wat fijn en lekker is?

Ik denk dat we welvaart, koffie, alcohol zo met fijn en prettig associeren dat het inderdaad de vraag is. Goed en gezond met jezelf omgaan associeer je niet met fijn.

Fijn en lekker heeft alles te maken met de associatie die je maakt. Als je gezond en lekker in je vel zitten associeert met fijn en lekker; dan krijg je een heel andere vraagstelling. Dan is het mogelijk dat je heel andere keuze maakt om maar lekker in je vel te zitten en je systeem te ondersteunen.

Zeven tips om je systeem te ondersteunen

Tip 1.

Kijk naar je gewoontes en hoe ze je ondersteunen. Kijk naar de diverse niveaus waar ze op doorwerken; lichamelijk, psychisch, emotioneel, spiritueel en maatschappelijk.

Koffie is bijvoorbeeld een aanvaardbaar maatschappelijk verschijnsel. Het geeft een pep aan je lichaam. Te veel koffie kan je het gevoel van angst geven en het kan je op de diverse niveaus afhankelijk maken.

Tip 2.

Wat heb jij nodig, wat heeft je lichaam nodig? Vroeger hadden we de schijf van vijf. Verder zijn we opgevoed met de principes: rust, reinheid en regelmaat. Onze maatschappij verandert, het leven verandert en de levensfase waarin we zijn verandert. Wat heb je nodig. Denk hierover na. Het kan zijn dat je andere dingen nodig hebt dan dat je nu denkt. Het kan zijn dat je meer beweging nodig hebt, meer flexibiliteit in je denken, meer tolerantie in het omgaan met anders denkende. Misschien moet jezelf een andere positie innemen, of de zaken in een ander licht beschouwen.

Onderzoek, observeer en gebruik je gezond verstand.

Tip 3.

Wie met pek omgaat wordt er mee besmet. Wie kent de uitdrukking niet?

Waar vind jij je vrienden en waar maak jij je vriendschappen? Ik merk dat mijn wereld oneindig groter is door de vriendschappen die ik heb. Mijn vrienden hebben vrienden en interesses. Daar vertellen ze mij over, waardoor ik weer nieuwe input, en prikkels krijg. Het werkt op verschillende manieren door. Heel letterlijk verspreidt zich vriendschap zich, wordt de wereld groter.

Tip 4.

Waar gaat je hart van zingen? Dat zijn niet altijd dezelfde dingen. Toen mijn kinderen klein waren, werd ik blij van andere dingen dan nu ze volwassen zijn. Iedere fase vraagt iets anders van. Belangrijk is dat je ontdekt waar jezelf blij van wordt en waar je een ander blij mee kunt maken. Dat komt niet altijd overeen. Kies dan ook voor jezelf en zet niet altijd jezelf op de 2e plaats.

Tip 5.

Liefde delen, plezier delen, verdriet delen. Alles wat je kunt delen maakt je rijker. In het verbinden met elkaar help jij jezelf een rijker mens te worden, maar de ander ook. Geniet, verbind en deel!

Tip 6.

Door jezelf te waarderen, te accepteren is het gemakkelijker om de ander ook te zien wie hij of zij nu werkelijk is. Werkelijk zien en gezien worden is zo belangrijk.

Tip 7.

Je lichaam is een grote steun in het aangaan van het leven, je levenslessen, ontdekken wat er speelt. Je lichaam kan je gebruiken als spiegel. Heb je ergens last van? Een lichamelijke klacht; wat heeft dit je te zeggen? Meestal gaat het over iets wat jij psychisch niet aankon. Ondersteun je lichaam waar mogelijk; het is je beste vriend.

 

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Reageer