Via Sophia

zingeving, verwerking, groei

 

Gratis Ebook

Burn-out anders benaderd,
uit je burn-out met de Gans Methode
kleine stappen, grote veranderingen

Wist jij dat kleine stappen grote veranderingen in kunnen zetten?

 

Kleine stappen, grote veranderingen:

Hoe kleine stappen leiden tot grote veranderingen.

Soms ziet de weg van verandering eruit als een grote berg: niet te overzien.

Grote plannen om de berg te beklimmen, vallen in het water omdat er van alles tussen komt.

Het is teveel.

Kleine excuses laten de bergklim in het water vallen, omdat je niet getraind ben, omdat je thuis nodig bent, omdat ….vul maar in.

Grote veranderingen kunnen we meestal niet overzien.

Dan is het moeilijk om grote stappen te maken.

Meestal weten we wel wat nodig is, maar omdat het teveel is, haken we af.

 

Kleine stappen

Hoe kunnen we wel veranderingen aanbrengen?

Niet in grote stappen.

Meestal kunnen we maar kleine veranderingen aan.

Kleine stappen, dat is meestal wel mogelijk.

 

 

Richting van je verandering

Bepaal eerst wat je wil veranderen.

Waar heb je last van?

Wat zou je anders willen?

Denk je dat het mogelijk is, ook voor jou?

Zelfs als je daar aan twijfel, is het mogelijk dat je kleine stappen maakt.

Dan kies je wat voor jou wel haalbaar is.

Dan ontdek je dat je met een kleine stap al direct resultaat krijgt.

Dat geeft moed.

 

Doorgaan met kleine stappen

Als jij ziet dat door kleine stapjes al veranderingen plaats vinden, kan je doorgaan met kleine stapjes.

Dan ontdek je wat je eerst vaag als doel had, dat dit steeds meer vorm krijgt.

Het wordt steeds concreter, steeds duidelijker.

Dan ontdek je wat je nog meer kan en wat je nog meer wil.

 

En dan….

Net toen het goed begon te gaan, kom je je angst tegen, je oude overtuiging en dan val je terug in oud gedrag.

Dit is het eerste moeilijk punt.

Wat je geleerd heb is dat er veel mogelijk is, wat je mag leren is dat er oude overtuigingen liggen, oude angsten die je weg blokkeren.

Juist door ze tegen te komen, weet jij wat deze overtuiging is, wat deze angst is, en kan jij opruimen wat je niet meer nodig hebt.

Oude pijn, oude angst helen en loslaten, oude overtuigingen vervangen door nieuwe overtuigingen.

Zodra jij dit proces aangaat, kan jij weer verder.

 

Je zult niet één keer jezelf tegenkomen, je zult jezelf vaker tegenkomen. Weet dat dit ook de bedoeling is. Jij moet leven met jezelf, jij mag schoon schip maken in jezelf om bevrijd te worden wat jou niet meer helpt wat je niet meer dient. Daarmee wordt het leven steeds lichter.

 

 

 

 

Zeven tips om met kleine stappen grote veranderingen te bewerkstelligen

Tip 1: Doel: waar ben je en waar wil je heen?

Waar ben je en waar wil je heen?

Als jij op een plaats bent waar je niet wil zijn, kan je bedenken waar je wel wil zijn.

Alleen al realiseren dat waar je nu bent, niet de juiste plaats is om te zijn is al een belangrijk realisatie.

 

Tip 2. Visualiseer je nieuwe leven.

Vanuit het weg willen uit je oude situatie is het van belang dat jij een idee hebt wat je wil.

Beter is het om daar een beeld bij te maken.

Door het te visualiseren krijg je een beeld wat mogelijk is.

Zelfs als het beeld nog vaag en onduidelijk zijn.

Gaandeweg zal je doel steeds duidelijker worden.

 

Tip 3. Doe leuke dingen

Als je helemaal opgeslorpt wordt door alles wat je moet doen, heb je de neiging om de leuke dingen te laten liggen.

Waar had je altijd plezier in en doe je niet meer?

Reserveer tijd voor de leuke dingen dan merk je dat je anders naar je werk en de problemen kunt kijken.

Dan kan je wat meer afstand nemen.

Dat kan jou meer ruimte geven.

 

Tip 4. Helicopterview

Neem wat afstand, kijk vanuit een andere invalshoek naar jezelf en naar je werk.

Doe jij wat je wil doen en doe je het op de voor jou juiste manier?

Leid hetgeen jij doet naar het doel wat jij wil bereiken?

Weet jij wat je wil bereiken?

Laat even alles los en kijk!

 

Tip 5. Jij hebt elke keer weer beslissingsmogelijkheden.

Doe jij werk waar je niet achter staat, of is de manier waarop je het doet voor jou niet goed?

Bedenk dat jij ontelbare beslissingsmogelijkheden hebt.

Ieder moment in ieder proces heb jij de mogelijkheid om te kiezen.

Het is aan jou of jij gebruik maakt van deze mogelijkheden.

Of het nu over privé of over werk gaat het is aan jou.

Jij mag beslissen hoe jij wil leven.

 

Tip 6. Ga naar buiten, beweeg en haal ademhaling

Na het werk moet alles weer losgelaten worden.

Ga naar buiten, beweeg, sport en adem frisse lucht in.

Als je de mogelijkheid hebt om op de fiets naar je werk te gaan, combineer je deze tip automatisch.

Dan merk je hoe bevrijdend fysiek bezig te zijn in de buitenlucht je kan ontspannen.

Sta je regelmatig in de file dan kan je wel je raam open doen, muziek aanzetten en stretchen achter het stuur.

Dan kun je van de nood een deugd maken door je bewust bezig te houden je lichaam achter het stuur in beweging te zetten.

Als je je auto dan iets verder van huis zet, zie dit dan als een kans om toch nog even buiten te zijn.

Natuurlijk is het fijner als je jezelf wel even gunt om buiten te zijne en even goed door te ademen en te bewegen.

 

Tip 7. Laad jij op of loop je leeg?

Als jij alleen maar leeg loopt in je energie en nooit op laad dan weet je dat het mis gaat.

Daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben.

Zorg dat je evenveel of meer energie krijgt van het werk wat je doet.

Wij hebben en wij zijn een energiesysteem. Wat erin komt, gaat er ook weer uit.

Toch hebben we een bepaalde reserve, waardoor je af en toe kunt pieken.

Deze reserve heb jij niet meer als je een burn-out hebt.

Dan ben je te vaak over je grenzen gegaan.

Zorg dat je energie krijgt van wat je doet.

 

 

Bij burn-out leef jij niet waar je bedoelt voor ben.

Je hebt overtuigingen die niet kloppen.

Je raakt het contact met jezelf kwijt. Met name de angst niet goed genoeg te zijn speelt een grote rol in je leven.

Je twijfelt aan jezelf en of jij wel goed genoeg bent.

Je wringt je in bochten om aan alle eisen die er zijn te voldoen.

Je houd je vast aan schijnzekerheden.

 

Burn-out geeft je de mogelijkheid om je leven te veranderen. 

Om opnieuw in contact te komen met je zelf, te ontdekken waar jij voor bedoelt bent, je oude angsten en overtuigingen los te laten.

Dan ontdek je wat de bedoeling is van jou leven.

Dan hou je niet vast aan schijnzekerheden omdat die je afhouden van waar het werkelijk om gaat.

 

Heb jij burn-out of ken je mensen die burn-out hebben? Via de Gansmethode kan je ontdekken welke stappen jij kan maken om te veranderen.

Ontdek en ervaar dat je stappen kan maken en krijg je een stappenplan voor de veranderingen die jij nodig hebt.

Download het ebook!

Reageer