Via Sophia

zingeving, verwerking, groei

 


Gratis Ebook

Van angst naar passie,

hoe je angst los kan laten

Ervaring en achtergronden
thuiskomen

Thuiskomen bij jezelf

Mijn vriendin is op vakantie geweest en is inmiddels een aantal weken terug. Zij vertelde dat ze zich nog niet thuis gekomen voelt. ´Ik ben nog niet gearriveerd.´

Ze komt nog niet in haar ritme, nog niet in haar regelmaat en ze voelt zich nog niet aanwezig.

Mijn vriendin voelt zich nog niet thuis bij zichzelf. Dat doet mij denken aan wat ik afgelopen zelf ervaren heb. Ik voelde me niet helemaal aanwezig. Ik vond het heel moeilijk te zakken in mijn Zijn. Door deze ervaring en wat mijn vriendin vertelde, kom ik opnieuw uit bij het belang om te aarden.

 

Je niet thuis voelen bij jezelf, je niet veilig voelen heeft veel impact op je hele zijn.

Ons lichaam is heel belangrijk om ons zelf veilig te voelen, of om je thuis bij jezelf te voelen. Vaak denken we dat we ons bewust zijn. We gaan er vanuit dat je altijd aanwezig bent in alle delen, in je hele zijn. De vraag is echter in hoeverre je echt bewust aanwezig bent. Over het algemeen ben je maar in enkele delen van je lichaam min of meer bewust aanwezig. Dit hangt samen met de activiteiten die je op dat moment verricht.

Er zijn verschillende soorten bewustzijnstoestanden, die verbonden is met een specifieke kwaliteit en met een beperking, om je naar een volgend bewustzijn te laten verlangen. Thuiskomen bij jezelf en je veilig voelen heeft te maken met jezelf kennen en de wereld kennen.

Het verkennen van de wereld kun je in drie basis fases verdelen:
• Het leren kennen van het eigen lichaam en de materiële omgeving; dit begint in de babytijd.
• Het leren kennen van de sociale structuur van het gezin; start normaal in de peutertijd.
• De eerste schreden naar buiten toe (zoals kleuterschool) in de kleutertijd.

Omdat het in alledrie de fasen gaat om het verkennen van de wereld spelen deze fasen zich vooral af in de sfeer van Muladhara-chakra (wortel), dat is het eerste chakra.

 

Thuiskomen bij jezelf en het eerste chakra

Het eerste chakra staat aan de basis van je wervelkolom en hangt samen met de toestand van objectief bewustzijn. Alle literatuur die uitgaat van het bestaan van chakra’s is eenduidig in de plaats van de chakra’s – op of langs de wervelkolom. Volgens de literatuur is de energetische tegenhanger van de wervelkolom een plaats waardoor energieën op een wervelende manier zich tussen twee polen bewegen. Hoe passend is dan de naam ‘wervelkolom’, een kolom van wervelende energieën. Je kunt in deze zin de wervelkolom zien als een vermaterialisering van de energieën die zich bewegen tussen de (symbolische) hemel en aarde. De rechte rug (uitgezonderd de natuurlijke krommingen), dient om de energieën die langs en door de wervelkolom stijgen en dalen zonder hindernissen te laten stromen. Chakra’s kun je nu zien als patronen van energie die ontstaan vanuit energetische velden.

De chakra-ontwikkeling tijdens de kindertijd is relatief onbewust. Als volwassen mens krijg je opnieuw de mogelijkheid datgene wat zich in je jonge jaren niet ontwikkelt hebt opnieuw te ontwikkelen, dit valt dan vaak samen met het bewustwordingsproces. In dit proces krijg je te maken met je uitdagingen en testen om je verder te ontwikkelen; het probleem is dan de ingang. Het gevoel niet thuis te zijn of niet geaard te zijn is de uitnodiging om het eerste chakra volledig tot ontwikkeling te laten komen. Problemen die te maken hebben met een onderontwikkeld 1e chakra zijn onder andere ontkoppeling van je lichaam, angst, weinig focus en discipline en zwakke grenzen.

Al deze problemen zijn zeer herkenbaar bij Burn-out. Reden te meer om je met angst en burn-out klachten goed te aarden.

Gebruikte literatuur: Handboek Chakra psychologie door Anodea Judith

Zeven tips op thuis te komen bij jezelf:

Tip 1.

Maak verbinding met je lichaam: dit kun je doen door lichamelijke activiteit. Voorbeelden zijn: zwemmen, dansen, massage en natuurlijk alles wat je prettig vindt.

Tip 2.

Eis het recht op om te zijn: Jij mag je plek innemen. Gun jezelf de ruimte die je nodig hebt en gun jezelf ook de ruimte in contact met andere mensen. Trek je niet terug. Je bent belangrijk en ook jij hebt recht van spreken: laat je horen.

Tip 3. Gebruik de volgende affirmatie:

Het is veilig voor me om er te zijn.

De aarde ondersteunt me en vervult mijn behoeften.

Ik houd van mijn lichaam en heb vertrouwen in zijn wijsheid.

Ik ben in overvloed ondergedompeld.

Ik ben hier en ik ben echt.

 

Tip 4.

Doe regelmatig ontspanning oefeningen.

Yoga en Tai-chi zijn voorbeelden waarin je heel duidelijk de energie door je heen kunt voelen stromen. Het helpt je om in contact te komen met je eigen lichaam.

 

Tip 5.

Gebruik je adem en kijk naar de vroegste relatie met je moeder.

Juist in de babytijd wordt de basis van 1e chakra ontwikkeling gelegd. Daar is nog iets wat jij uit te werken heb.

 

Tip 6.

Veiligheid heeft alles met de basiszorg en basisveiligheid te maken. Geef jezelf de beste zorg: qua voeding, qua aandacht, qua liefde. Als volwassenen ben jij je eigen moeder. Gebruik ritme en regelmaat om je lekker te voelen. 

 

Tip 7.

Troost je innerlijke kind. Zij kon er niets aan doen. Dit is de opdracht die zij heeft meegekregen. Vergeef jezelf en de anderen die in deze situatie betrokken zijn. Vergeving is de sleutel tot heling.

 

Wil je meer informatie schrijf je in op de nieuwsbrief.

Komende week komt er een eerste hulp kit beschikbaar op http://www.vanangstnaarpassie.nl hiermee kun je de basis leggen om je eigen angst aan te gaan.

 

 

 

Reageer