Via Sophia

zingeving, verwerking, groei

 


Gratis Ebook

Van angst naar passie,

hoe je angst los kan laten

Ervaring en achtergronden
trauma ervaring

Traumatische ervaring

Trauma ervaring heeft een grote impact

Ervaringen kunnen heel grote consequenties hebben.

Trauma ervaring heeft grote impact: het zit in je gedachten, in je geheugen, je lichaam. Je hele manier van kijken wordt bepaald door deze ervaring.

Je systeem wacht tot het zich herhaalt.

Ervaring is een inprinting in ons gehele systeem. Zolang deze inprinting niet wordt gereset, wacht alles in ons systeem op ‘n herinnering of bevestiging van deze ervaring.

Deze ervaring is vanaf nu bepalend hoe jij naar het leven kijkt.

 

Trauma, verandering en reset

Hoe kunnen we nu veranderen? Van nature zijn wij gewoonte dieren. Veranderen kost ons moeite, het liefst blijven we doorgaan: op onze weg op de manier zoals wij het willen doen. We kunnen veranderen, maar dat kost veel meer moeite omdat ons systeem te maken heeft met de inprinting zoals die er nu is. We komen niet blanco ter wereld, door onze opvoeding krijgen we inprinting en daarbij komt natuurlijk de ervaring die we opdoen.

‘n Reset van deze inprinting kan heel simpel zijn of kan heel groot zijn. Dat heeft alles met onze overtuiging te maken. Onze overtuiging kan alles vastzetten. Onze overtuiging kan ook alles open zetten en alle mogelijkheden daartussen. Ook de overtuiging kan gereset worden.

Hoe kan zo’n reset eruit zien? ‘n Reset kan eruit op heel verschillende manieren uitzien. Vaak gaat ‘n reset over ‘n onverwachte situatie. Voorbeelden van reset zijn: ongeluk, natuurramp, ziekte, vision, hallucinatie, bijna dood-ervaring en nog heel veel meer. Door zo’n ervaring krijg je een heel ander zicht op de realiteit. Door zo’n ervaring wordt duidelijk wat voor jou echt belangrijk is. De werkelijkheid ziet er anders uit. Je bekijkt de wereld door een andere bril. Er is een nieuwe inprinting ontstaan. ‘n Trauma- ervaring is dus ook een reset.

Trauma en inprinting

Trauma kan staan voor een verandering. Het kan zijn dat je op zo’n reset voorbereid bent: je weet dat het gaat gebeuren. Je doet wat er moet gebeuren en je bent in afwachting. Ik weet nog voor de geboorte van mijn eerste kind: Je bereid je voor, je maakt het huis in orde, babyspullen in huis enz. Maar geen flauw idee wat het betekent om een kind te krijgen of te hebben. Het moment dat mijn dochter geboren werd veranderde mijn hele wereld. Dat is zo’n ervaring! Woorden schieten te kort. Daar waar ik eerst geen voorstelling had hoe het zou zijn om een kind te hebben zo veranderde mijn beeld. Ik kon me niet meer voorstellen dat ze er niet zou zijn. Hier is sprake van een complete reset. Alles veranderde.

Trauma, angst en pijn hebben een lading, meestal een negatieve lading. Deze lading zijn onderdeel van onze overtuigingen. Overtuigingen zijn daarom ook inprintingen, die kunnen door een andere ervaring gereset worden. Reguliere traumatherapie probeert het trauma vanuit bewust handelen te benaderen. Net zoals ik in de voorbereiding op kinderen krijgen veel informatie kan opdoen, bracht deze kennis geen wezenlijke verandering. Alleen de ervaring kon zorgen voor de wezenlijke verandering. Dan pas komt de informatie daarover tot zijn recht.

Ervaring opdoen doe je door zowel je lichaam ziel en geest. Je hele systeem is erbij betrokken.

verandering

 

Zeven tips Omtrent Trauma ervaring en inprinting

Tip 1.

Je kan zo in beslag genomen zijn door het trauma dat je vergeet te ademen. Je komt in de survival modus. De wereld en alles kan onveilig lijken. Begin om zo bewust mogelijk te ademen. Dan kan je ontdekken of jij in je lichaam zit, en waar het in je lichaam vastzit.

Tip 2.

Probeer zoveel mogelijk door te gaan met het ritme van alledag. Als alles verandert, zijn de dagelijkse dingen een houvast in je veranderende bestaan.

Tip 3.

Verzet je niet tegen de veranderingen die deze ervaring met zich meebrengt. Probeer zoveel mogelijk mee te bewegen.

Tip 4.

Neem meer tijd en rust voor jezelf. Aanpassen aan een nieuwe situatie vraagt heel veel energie. Wat verandert er allemaal? Hoe kan jij daarop inspelen? Blijf zoveel mogelijk aanwezig in het hier en nu. En adem door.

Tip 5.

Praat over je ervaring. Vraag of er mensen zijn die getuige waren. Praat over wat zij gezien hebben. Praat zo mogelijk over wat jij ervaren hebt. Ontdek hoe een ander naar de situatie kijkt; zie de verschillende perspectieven.

Tip 6.

Blijf in contact met jezelf. Waarin had jij een reset nodig? Wat is er verandert? Ook al doet het pijn probeer mee te bewegen. Kijk wat deze situatie voor je brengt. Het kan tijd kosten voordat je dat ziet. Het is goed, kijk gewoon.

Tip 7.

Accepteer de situatie, uit je gevoelens. Juist deze ervaring, als je hem helemaal toe laat, kan je helpen om te groeien. Groeien kan pijnlijk zijn. Maar het leven wil door en zal altijd doorgaan. En leven is groeien.

 

Wil je meer weten? Download het ebook. Binnenkort start de jaartraining om angst los te laten.

Reageer