Via Sophia

zingeving, verwerking, groei

 

Gratis Ebook

Burn-out anders benaderd,
uit je burn-out met de Gans Methode
veranderingen

Verwachtingen als extra stressfactor

Hoe kan je verwachtingspatroon een extra stressfactor zijn?

Verwachtingen vooral die niet uitgesproken worden, kunnen wel eens totaal anders uitpakken dan jij wil of verwacht.

Onuitgesproken verwachtingen kan je in elke situatie tegenkomen: op het werk, in je privé, bij vrienden.

Het is één veel voorkomende stressfactor.

 

Jouw verwachting en de stressfactor

Jij hebt de verwachting dat de situatie zich op een bepaalde manier ontwikkelt.

Bijvoorbeeld: jij hebt aangegeven dat je het niet prettig vind, dat er zo’n groot beroep op je gedaan wordt in het opzetten van het nieuwe project, naast je normale werk.

Jij verwacht nu dat ze rekening met je gaan houden.

Plotseling blijkt het allemaal anders te lopen. Jouw wordt verweten dat jij niet participeert, dat jij je niet voor de volle 100% geeft.

Jij die al zoveel overneemt van je collega’s overneemt. Weten ze dan niet dat jij ook nog een zieke collega vervangt naast je gewone werk?

Je bent naar voren geschoven om dit project op te zetten; ze gunde je dit. Je voelt je helemaal overdonderd.

Dit had je niet verwacht.

 

Hoe moet je hier nu met deze stressfactor om gaan?

Wat je niet in de gaten hebt is dat je eigenlijk al ver over je grenzen heen bent.

Al het extra wat je doet, is meer dan je eigenlijk kunt doen. Je bent bereid om veel voor je collega’s over te nemen, ze te helpen.

Maar je bent niet bereid om jezelf een halt toe te roepen.

Nu, door het feit dat je binnen het project grenzen aangeeft, wordt dit anders geïnterpreteerd.

Je hebt het gevoel dat jij je moet bewijzen.

Jouw verwachting is dat de ander ziet dat jij zoveel werk doet, jouw verwachting is dat je daarvoor (extra) credits krijgt.

Je verwacht dat er rekening met jou gehouden wordt.

Daar waar jijzelf geen rekening met jezelf houd, wordt er door de ander ook geen rekening met jou gehouden.

 

Jouw coping: Hou ga jij deze stressfactor om?

We hebben allemaal onze eigen manier om met situaties en ervaringen om te gaan. (Coping)

De basis van ons coping mechanisme ligt in onze jeugd.

Duidelijk is dat je geen rekening met jezelf houd; dit betekent dat jou coping bepaalt wordt vanuit een lage zelfwaardering.

De situatie of de ander is belangrijker dan jij. 

Zolang de ander belangrijker is dan jij ; is dit het gezichtspunt, de overtuiging waaruit je handelt.

In de beschreven situatie vindt je het niet eerlijk hoe er met je om gegaan wordt.

Het probleem is dat jij verwachtingen hebt die niet reëel zijn.

In jouw ogen doe je je best. Je werkt 200 % of meer.

Je vergeet, dat ieder een andere bril heeft waardoor hij de wereld beziet.

En je vergeet de algemene wetten: Iemand die veel op zich neemt, krijgt meer.

Onzichtbare mensen worden niet gezien. Brutale mensen hebben de halve wereld.

Zolang jij de verwachting hebt, dat het wel gezien wordt wat je doet; dat hoef je niet te zeggen; dan gaat het mis.

 

Wat als?

Als jij de verwachting behoudt dat als jij niet voor jezelf zorgt, de ander wel zorg voor je zal dragen: gaat het mis.

Het is de bedoeling dat jij voor jezelf leert te zorgen.

Zolang jij geen verantwoordelijkheid neemt voor jezelf, zal een ander jouw ruimte innemen.

En jij raakt in de stress. Je kunt het nooit goed doen. Je kunt nooit genoeg doen.

 

7 tips om om te gaan met verwachtingen als stressfactor

Tip 1.

Zorg goed voor jezelf. 100% je best doen is prima. 200% je best doen is teveel. Je hoeft niet meer te doen dan een ander.

Tip 2.

Je bent goed genoeg zoals je bent. Leer jezelf te waarderen. Zolang jij reageert vanuit lage eigenwaarde is je zicht op de realiteit negatief gekleurd. Dan kan je het bij voorbaat al niet goed doen.

Tip 3.

Zoek en vind je grenzen. Als je zelf je grenzen niet voelt. Begin ze dan eerst rationeel neer te zetten. Jij bent aangenomen voor een aantal uur, je collega ook. Het is niet reëel te denken dat jij

het aantal uren van je collega erbij kan doen.

Tip 4.

Ga eens voelen wat je lichaam zegt als je zoveel van jezelf vraagt.

Met je hoofd, wil je van alles. Je lichaam is echter een goede graadmeter. Als je moe bent, moet je rusten

Tip 5.

Oefen jezelf om het eens vanuit een ander standpunt te bezien. Doen je collega’s hetzelfde als jij?

Waarom wel, waarom niet. Het helpt om het met ze te bespreken.

Mogelijk dat zij je willen helpen om grenzen aan te geven.

Tip 6.

Vraag hulp. De meeste tijd van de week breng je op je werk door. Daar heb je, of ben je leidingevende.

Je hebt collega’s : het kan helpen om over de druk en de taakverdeling te spreken. \

En daarin elkaar te ondersteunen om grenzen te trekken.

Tip 7.

Ga naar buiten, de natuur in en maak contact met de natuur.

Ontspan maak muziek of ga zomaar wat zingen en schilderen.

Door eens niet mentaal bezig te zijn, komt er heel veel rust in je systeem.

 

Heb je het aanbod gemist om het online burn-out te volgen? Meld je snel aan de aanbieding loopt tot 1 juni 2018 

Reageer