Via Sophia

zingeving, verwerking, groei

 

Gratis Ebook

Burn-out anders benaderd,
uit je burn-out met de Gans Methode
volmaakte plaatje

Het volmaakte plaatje of toch niet?

Het volmaakte plaatje of toch niet?

Een situatie kan volmaakt lijken en het toch niet zijn.

Waar merk je aan dat iets wat goed lijkt toch niet zo goed voor je is?

Het kan zijn dat je daar in eerste instantie niet direct merkt.

Maar dan ontdek je een onrust in jezelf. Afgelopen vrijdag voelde ik een onrust in mijzelf. Tegenstrijdige gedachten, tegenstrijdige wensen. Ik voelde dat er iets op doorbreken stond maar wat? Zondag heb ik een ganslegging gedaan, dat geeft enig zicht op mijn innerlijke tegenstrijdigheid. Zondag op maandag had ik nauwelijks geslapen: wat is er gaande?

 

Verandering van het volmaakte plaatje

Iedere verandering of wending in je leven wordt voorafgegaan door chaos. Oude en nieuwe patronen lopen door elkaar. Er zijn bewegingen in je gaande, je kunt ze opmerken.

Heel letterlijk door de tegenstrijdige gedachten die je gewaar wordt. Ook heel letterlijk doordat datgene wat altijd werkte niet meer voor je werkt. En vervolgens letterlijk omdat je er niet van kunt slapen.

En dan kan je nog steeds afvragen wat is er aan de hand.

Het voordeel van een slapeloze nacht is de stilte en het vrijwel directe contact dat je met je Ziel kunt bereiken. Door op dat moment de vraag te stellen komt er weer heel veel nieuwe informatie binnen.

Ik ben er vooral achtergekomen dat ik een oude overtuiging los moet laten. Deze oude overtuiging bepaalt wat ik zie. ´De vader van de overtuiging is de illusie dat de overtuiging een doel dient; aan een behoefte voldoet. Zodra je merkt dat het doel weg is, of de behoefte niet meer daar is, is de oude overtuiging overbodig.´ (cursus in wonderen)

 

Verwoesting van het plaatje 

Ik ontdekte dat ik heel lang een plaatje in stand heb gehouden. Ik vond het een mooi plaatje. Mijn waarneming creëerde het plaatje. Het plaatje was mijn werkelijkheid. Door aan dit plaatje te hangen, heb ik geweigerd een aantal signalen onder ogen te zien. Daardoor raakte het plaatje steeds meer uit balans. Mogelijk was het plaatje eerst wel een gebouw. Doordat ik de signalen van afbraak niet onderkende, stond op een gegeven moment alleen het karkas; het plaatje. Nu is dat plaatje ook ingestort. Maar daar binnen was niets meer. Het was al helemaal weggevreten.

Mijn hang aan het plaatje heeft ervoor gezorgd dat ik ook uit balans ben. De fundamenten staan niet meer stevig, ze zijn weggezakt. Het vasthouden aan mijn illusie heeft mij beschadigd. Ik ben het zelf, die de illusie gecreëerd heb. Niemand mocht er aan zitten. Nu zit ik met de gebakken peren. Ik moet weer terug naar de kern. Waar gaat het eigenlijk om? Is, ze zijn wat ik zie waar? Waaraan kan ik mijn waarheid ijken?

Eerst moet iets volledig verwoest worden. Mijn plaatje moest volledig verwoest worden. Anders hang ik misschien opnieuw iets aan vast. Na de verwoesting mag ik van de grond af aan opnieuw beginnen. Zonder plaatje, zonder voorbeeld. Helemaal voelen wat nu de bedoeling is.

Ieder mens heeft zijn eigen gaten in zijn ziel, daar waar hij zijn eigen illusie creëert. Het gat is een stemming of een gevoel waar je niet mee om kunt gaan. Gevoelens die je niet erkent of die je niet durft te beleven, vormen gebieden waar het niet leeft. Je ziel wil geheeld worden en toont je op diverse manieren dat het niet is wat het lijkt.

Zeven tips bij het volmaakte plaatje

Tip 1.

Gevoelens die je niet erkent of die je niet durft te beleven, vormen gebieden waar het niet leeft; je wordt verleidt, zodat je even niet hoeft te voelen. Dit is een tijdelijk oplossing. Herken welke gevoelens je niet durft te erkennen of te beleven.

Tip 2.

Onrust, chaos en tegenstrijdige gedachten horen bij verandering. Observeer en blijf aanwezig.

Het wordt vanzelf helder.

Tip 3.

Illusie moeten volledig ontmaskerd worden, volledige verwoesting van de illusie brengt je bij de kern waar het om gaat voor jou. Blijf aanwezig en ga het aan.

Tip 4.

Sta zoveel mogelijk open voor de signalen die je ontvangt. Ook al kloppen ze niet met jou realiteit. Vraag je af: wat betekent dit signaal, wat zegt het over mijn realiteit.

Tip 5.

Realiteit verandert, jij verandert. Wat eerst werkelijk was, kan nu een illusie zijn. Laat los wat niet meer past, laat je nieuwe realiteit toe.

Tip 6.

Ontkennen van je werkelijkheid beschadigd jouw zijn. Niets is meer zeker, zelfs jij niet.

Het enige wat je weet is dat morgen de zon opgaat en zelfs dat weet je niet zeker. Sta de onzekerheid toe. Het geeft een nieuw perspectief.

Tip 7.

´De vader van de overtuiging is de illusie dat de overtuiging een doel dient: aan een behoefte voldoet. Zodra je merkt dat het doel weg is, of de behoefte niet meer daar is, is de oude overtuiging overbodig.´ (cursus in wonderen)

Bekijk de verschillende perspectieven, ontdek je behoeften, waar komt je behoeften uit voort? Ontdek wat illusie is en wat werkelijkheid is.

 

Resoneert dit in jou? ga zelf op onderzoek uit. Je kunt een korte ganssessie proberen op http://degansmethode.nl

Of lees het boek : van Angst naar Passie

Reageer

    • Angela
    • 01/04/2018
    Beantwoorden

    Spot on!
    Alsof jouw afgelopen dagen over de mijne zijn gelegd!
    Zeer verhelderend.

      • sophie
      • 01/04/2018
      Beantwoorden

      Bizar hè dat we zo vaak in soortgelijke situaties maar dan vertaald naar je persoonlijke situatie zitten! Ik vind het ook verbazend om dat te constateren 🙂