Via Sophia

zingeving, verwerking, groei

 

Gratis Ebook

Burn-out anders benaderd,
uit je burn-out met de Gans Methode
angst aangaan

Wat angst van je vraagt

Angst aangaan als je niet verder kunt

Angst kan je leven zo beheersen dat je niet meer helder kunt denken, geen zicht rondom je hebt en dat je niet weet waar je op moet richten. Hoe je angst er ook uitziet, als het zwart om je is, dan heb je geen andere keus dan met jezelf te zijn. Mogelijk dat het eerst zwart genoeg om je moet zijn, wil je kunnen accepteren dat een ander jou niet kan redden, dat jij jezelf moet helpen.

Mensen kunnen van alles adviseren, maar als het niet bij jouw binnenkomt, als jij er niets mee kan dan gaat het langs je heen. Eerst zul je je moeten realiseren, toestaan waar je zit, toestaan en accepteren dat waar je nu staat niet meer verder kan. Accepteren dat ook al vraag je hulp, dat jij degene bent die er mee aan de slag moet, dat de ander jou niet kan redden.

Dat betekent dat jij jezelf moet gaan accepteren. Dat betekent dat jij (evt. met informatie van buitenaf, zelf aan de bak moet) Jij moet met jezelf leven, hoe jij naar jezelf kijkt bepaalt hoe jij jezelf in de wereld ziet staan. Hoe jij jezelf ruimte geeft, bepaalt welke ruimte jij inneemt. Jouw omgang met jezelf, dat wat jij jezelf gunt, daar waar jij jezelf respecteert is bepalend voor de stappen die jij mag maken.

Wat vraagt angst van je

Het leven vraagt van je om de waarde in jezelf te zoeken en je niet vast te klampen aan dingen die je zin/ waarde geven. Ja, je bent sterk. Ja, je bent koppig en houd vol ondanks pijn en tegenslag. Ja, je hebt jezelf getraind om te vechten. Je bent zo hard voor jezelf. Je slikt zoveel, maar je zegt niet waar jij zelf voor staat.

Sta op als mens, sta op als iemand die zelf mag denken, sta op als iemand die zelf mag zijn.

Ga jezelf ontdekken, zeg ik, ga voor je eigen waarheid staan. Jij hebt je eigen waarheid ook al lijkt hij niet op iemand anders zijn waarheid. Laat de overtuiging los dat het leven een gevecht moet zijn.

Als jij gelooft dat altijd moet opboksen tegen de situatie: zit je in vast in een overtuiging die je niet dient. Je bent zo gewend op te boksen tegen de situatie, dat je de werkelijke situatie niet onderkent.

Wat gebeurt er met jou als je deze gevechten niet meer hoeft te leveren?

Je hebt niet in de gaten dat jij door jouw manier van reageren iets in stand houden.

Zeven tips: Wat angst van je vraagt

Tip 1:

Kijk naar je situatie: wat zie je, wat valt je op? Is dit de bedoeling? Of zou iets anders de bedoeling zijn?

Tip 2.

Welk gevoel negeer je? Je gevoelens vragen je dringend om eerlijk naar jezelf te zijn. Het onder ogen zien wat dit gevoel je verteld, zal je helpen en richting geven

Tip 3.

Waar vecht je tegen? Hoeveel gevechten heb je de afgelopen tijd geleverd? Dacht je bij elk gevecht dat dit nodig was. Was dat ook zo?

Wat als je dat vechten eens liet? Wat zou er dan gebeuren?

Tip 4.

Als je het vechten loslaat heb jij het niet meer onder controle. Dan neemt het een natuurlijk verloop, de weg van de minste weerstand. Misschien haalt dit al jouw houvast weg. Hoe zeker is die houvast die elk moment weggevaagd kan worden?

Tip 5.

Vechten tegen de bierkaai getuigt van moed, getuigt van kracht. Getuigt het ook van wijsheid? Het is aan jou om dat te beoordelen. Veranderingen breng je gemakkelijker aan in het begin van het proces, als alles zich nog moet ontvouwen. Aan het einde van het proces komen veel dingen samen. Waar zet jij op in?

Tip 6.

Het tegendeel van angst is liefde. Als jij vol in de angst zit, is er weinig liefde in jou. Daar is geen ruimte voor. Wat heb je nodig om steeds meer liefde toe te laten. Wat heb jij nodig om te zien dat zodra jij van jezelf houd, de situatie kan veranderen?

Tip 7.

Angst heeft vaak te maken met een gebrek aan kennis. Je kunt niet alles overzien. Je kunt niet alles weten. In liefde en vertrouwen naar jezelf kan deze kennis tot je komen. Vaak maar één stap vooruit, precies genoeg om de volgende stap te zetten. Durf jij jouw stap te zetten?

In week 6 geef ik meerdere webinars over angst en burn-out. Angst is een belangrijk onderdeel van burn-out en dat zorgt ervoor dat je wereld steeds kleiner wordt en dat je steeds minder zicht hebt op wat het probleem nu werkelijk is.

Meld je aan voor het webinar in week 6 op Via-Sophia.nl

Reageer