Via Sophia

zingeving, verwerking, groei

 

Gratis Ebook

Burn-out anders benaderd,
uit je burn-out met de Gans Methode
weten en actie nemen

Weet jij wat goed voor je is, neem je nu ook actie?

Weet jij wat goed voor je is en neem je ook de stap om actie te nemen?

Meestal weten we precies wat we moeten doen, wat goed is voor ons.

Zo weet ik bijvoorbeeld ook dat ik niet goed melkproducten kan verdragen. Zolang het ongemak niet te groot is, ben ik melkproducten blijven gebruiken.

Ik had er allerlei redenen voor:

– Ik vergat het

– moest ik nadenken voor een alternatief

– ik moest een gewoonte veranderen

– en bij brinta hoort toch gewoon melk?

 

‘n Tijd lang tolereer je dat je lijf allerlei signalen stuurt en dat jij er niets mee doet.

Op een dag kan ik niet meer ontkennen dat de buikpijn die ik heb, altijd is als ik iets met melk heb genuttigd. Nog niet gesproken over de andere klachten.

Wat maakt nou dat je besluit om te gaan doen, wat je moet doen?

Het kan namelijk over van alles gaan. Ik neem hier het voorbeeld van eten wat niet goed bevalt. Maar jij weet wat jij moet veranderen zodat jij lekker in je vel kan zitten.

 

Wanneer neem je nu actie?

Het moment dat je besluit dat je iets moet gaan doen volgt meestal nadat je smoesje die jezelf maakt niet meer kan accepteert.

  • Je weet wat je moet doen
  • je realiseert dat je niet goed bezig bent
  • je bent de klachten zat; ja je kunt er zelf wat aan doen

En dan gun je jezelf de verandering die van je gevraagd wordt.

Je gunt jezelf dat het anders kan en dat jij dat mag ervaren.

Dat mag beginnen met een kleine stap.

En het mooie is dat je steeds maar een kleine stap hoeft te doen om uiteindelijk die verandering in je leven te brengen die jij nodig hebt.

 

Burn-out geeft je de mogelijkheid om je leven te veranderen.

Om opnieuw in contact te komen met je zelf, te ontdekken waar jij voor bedoelt bent, je oude angsten en overtuigingen los te laten.

Dan ontdek je wat de bedoeling is van jou leven.

Dan hou je niet vast aan schijnzekerheden omdat die je afhouden van waar het werkelijk om gaat.

 

Download nu het nieuwe ebook Burn-out anders benaderd!

 

Zeven tips Weten en actie nemen

 

 

Tip 1: Wat is goed voor je

Luister naar je signalen: zij kunnen komen vanuit je lichaam, vanuit jouw gevoel; dat dit niet goed voor je is; ze kunnen vanuit je omgeving komen. Je hoeft alleen maar aandacht te hebben voor jezelf in jouw situatie on deze signalen binnen te laten komen.

 

Tip 2 : Wat is goed voor je

Als je je signaal ontvangt, realiseer dat dit de boodschap is die jij krijgt; je kunt een stap maken. Het hoeft geen grote stap te zijn. Meestal gaat het over kleine aanpassingen. Tenzij jij je signalen al lang genegeerd hebt; dan kunnen het grote stappen voor je zijn.

 

Tip 3: Wat is goed voor je

Een signaal is een trigger die je aanzet om te veranderen. Jij besluit of je er wat mee doet. Het geeft je een seintje wat jij zelf kan doen. En weet je: jij bent in staat om beslissingen te nemen die goed voor je zijn. Het is onmogelijk om geen beslissingen te nemen. Je hoeft alleen te kiezen voor datgene wat goed voor je is, in plaats voor datgene wat niet goed voor je is.

 

Tip 4: Wat is goed voor je

Maak contact met jezelf, voel je lijf. Je lijf helpt je in deze wereld om aanwezig te zijn. Heel vaak worden pijnen en problemen die jij psychisch niet aan kan, lichamelijk vertaalt. Dit is door onze natuur geregeld. Wees daar blij mee. Daar waar je soms psychisch niet weet hoe je ermee om kan gaan, kan je lichaam helpen om er mee te dealen. Geef je lichaam extra aandacht en zorg: dat kan je doen.

 

Tip 5 : Wat is goed voor je

Gun jezelf dat je goed voor jezelf zorgt. Het klinkt als een open deur. Maar vaak komt er van alles voor een goede zelfzorg. Zeker als jij iemand bent met burn-out problemen: Eerst moet er aan verschillende voorwaarden worden voldaan voordat jij voor jezelf gaat zorgen. Gun je zelfzorg eens prioriteit wat zou er dan gebeuren? Misschien kan ik beter vragen wat is er voor nodig om je zelfzorg prioriteit te geven?

 

Tip 6 : Wat is goed voor je

Mogelijk denk jij dat je zo weinig kunt doen aan je eigen situatie. Je voelt je machteloos als je dit gelooft. Machteloosheid brengt je bij de grenzen van je eigen kunnen. Vaak kunnen we meer dan we zelf denken. Dan is machteloosheid is het signaal dat je denken en je overtuigingen te veranderen. Het leven vraagt je om met deze situatie om te gaan. En ook al vallen de stappen buiten je comfortzone, buiten de comfortzone is een heel leven te ontdekken.

 

Tip 7 : Wat is goed voor je

Als we alleen maar doen wat we kennen wordt onze wereld erg klein. In het leven is het belangrijk om regelmatig buiten onze comfortzone te kijken. Als iets net buiten de zone ligt, lijkt dit gemakkelijker haalbaar dan iets wat je je niet voor kunt stellen. Toch begint alles met een behoefte, een wens; waar droom je van? Het hoeft nog niet eens haalbaar te lijken. Maar het helpt om die droom voor je te zien. Deze droom kan je helpen om elke keer een stap buiten je comfortzone te gaan. Dus als je gewend om altijd het iedereen naar de zin te maken, kan je beginnen het jezelf ook eens naar de zin te maken. Dat kan al een belangrijke eerste stap zijn.

 

Download nu het nieuwe ebook Burn-out anders benaderd!

Reageer