Via Sophia

zingeving, verwerking, groei

 


Gratis Ebook

Van angst naar passie,

hoe je angst los kan laten

Ervaring en achtergronden
innerlijke pijn

Hoe kan je omgaan met je innerlijk gekwetst kind?

Innerlijk kind en pijn

Jouw pijn triggert mijn pijn

jouw afgewezen kind treft mijn afgewezen kind.

Jouw afwijzing doet mij steigeren.

Ineens wordt ik afgewezen, ben ik niet gewenst

Ineens ben ik dat kleine kind:

Niet welkom, niet genoeg, niet gezien, stuurloos, zonder controle

 

Het leeft nog in mij.

Het heeft maar heel weinig nodig om geraakt te worden.

Om juist dat te doen, wat bij de ander pijn doet.

Twee afgewezen zielen, die elkaar niet kunnen bereiken in hun pijn.

Geblokkeerd worden door hun pijn.

Beiden zeggen: jij wijst mij af. Alweer!

Beiden met verwijt, – onbereikbaar

 

Is er een mogelijkheid om elkaar te vinden?

Je bent een geliefd kind

Je bent een gekwetst kind.

Hoe kan liefde de kwetsuren genezen?

Hoe kan liefde de waakhonden – Ont – waken?

Hoe mogen de honden spelen in plaats van waken?

 

Het kind is onschuldig, het hoeft niet te waken, het hoeft niet te redden.

Het hoeft zichzelf niet te beschuldigen.

Welke pijn raakt haar?

Hoe kan pijn geheeld worden?

Help deze onschuldige kinderen te bevrijden.

 

Innerlijke kinderen, innerlijke waakhonden houden nog zoveel kracht gevangen.

Levenskracht die nu nog zoveel pijn omvat. Levenskracht die wacht op bevrijding. Levenskracht die wacht op transformatie van de pijn.

Het lijden legt de nadruk op alles wat de wereld heeft gedaan om jou te verwonden. Jij bent het slachtoffer van iets buiten je. Jij moet wel onschuldig zijn! Jij bent je tenslotte van geen kwaad bewust, de ander moet wel schuldig zijn. Hij heeft het gedaan!

Er is geen ontkomen aan: de bron ligt buiten je. Je bent je eigen cipier. Welke keuze heb je als je maar één situatie herkend?

Jij voelt je aangevallen, daaronder ligt de werkelijke vijand, de heimelijke aanvaller. Dit is de oorzaak van het lijden. De (kleine) kloof die je niet eens ziet: de geboorteplaats van illusie en angst. Jij bent de dromer van jouw wereld. Het is niet moeilijk om een droom te veranderen als de dromer is herkend.

Zeven tips

gebaseerd op de ganslegging van 28 januari 2018

Tip 1.

Accepteer de pijn: hij is van jou. Hij hoort bij je levenservaring. Het is de richtingaanwijzer op je pad. Voel waar je pijn zit, sta je pijn toe. Pas dan begint het werk.

Tip 2.

De pijn die je voelt is echt. Ook al snapt jouw rationele ik er niets van. Jij was de controle kwijt in de ervaring. Daar waar nog zoveel lading op ligt is niet te controleren. Pas als de ervaring voorbij is, is het belangrijker deze pijn niet te ontkennen en niet te veroordelen. Dan heeft jou innerlijke kind jouw troost, jouw zorg nodig.

Tip 3.

Door jezelf te veroordelen, ontken jij je innerlijke kind. Daardoor wordt de pijn nog groter. Er is geen schuldvraag. Er is pijn, er is een roep om aandacht. Jouw innerlijk kind heeft je nodig. Onvoorwaardelijk, zonder oordeel. Kan jij er zijn voor jezelf?

Tip 4.

Er zijn geen fouten in je ervaringen. Je ervaringen zijn. Jij bent. Het is. Laat het toe, laat het zijn. Geef jezelf ruimte. Kijk zonder oordeel. Neem waar, en ontdek wat de situatie is.

Tip 5.

Innerlijk pijn, jeugdtrauma’s gezien of ongezien werken door in je leven. Ze kunnen een grote rol spelen als ze niet geheeld worden. Ze kunnen kristallen op je weg zijn als ze geheeld zijn. In alle gevallen hebben ze een functie. Jij kiest; blijf jij jezelf nog verwonden in die oude pijn? Of mag je heling toelaten? Mag jij jezelf troosten?

Tip 6.

Wat als? Die bestaat niet, zo is het niet gegaan. Dingen gebeuren opdat jij er iets van kan leren. De meest ouders hebben het goed met hun kinderen voor. En toch heeft ieder kind zijn eigen rugzak. Bedoeld of onbedoeld. De ene ouder was te lief, de ander ouder was te afwezig. We hebben allemaal onze plek in deze wereld gezocht om dat mee te maken wat we moeten meemaken. In onze ervaringen ligt onze groei mogelijkheid. Luister naar je innerlijk kind, zij/ hij vertelt je wat het nodig heeft.

Tip 7.

We zijn zo gewend ons aan te passen aan onze situatie dat we het vaak niet of moeilijk door hebben dat de situatie niet bij ons past. Wanneer weet je of iets bij je past? Stel jezelf de vraag: wordt je er blij van? Ga je elke dag genietend naar je werk? Geeft het energie of kom je uitgeput thuis? Let op jezelf om te zien of een situatie bij je past. Het kan ook een opluchting zijn om aan jezelf toe te geven als iets niet past en dat dat ook niet hoeft.

Wil je meer informatie? Het webinar volgende week gaat over pijn die voortkomt uit je innerlijk gekwetste kind.

Meld je aan op de home pagina

Reageer

    • Peeters
    • 04/09/2019
    Beantwoorden

    Wat een helder verhaal dank hiervoor. Vooral het woord innerlijk kind, daar kon ik niets mee. Het gekwetste kind al iets meer. Totdat jij het woord waakhondkind gebruikte.
    Dank voor je zorgvuldig gekozen woorden.
    Helder, nu voor vandaag aandacht zonder voorwaarden schenken aan mijn kind. Morgen weer een nieuwe dag. Doei

      • sophie
      • 12/09/2019
      Beantwoorden

      Fijn dat je wat aan mijn verhaal hebt Charles. Het innerlijke kind heeft zoveel rollen. Van pijn en moeite naar plezier; het gelukkige kind.
      Deze rollen staan allen aan de basis van ons volwassen ik.

      Hartelijke groet,
      Sophie Verheij