Via Sophia

zingeving, verwerking, groei

 

Gratis Ebook

Burn-out anders benaderd,
uit je burn-out met de Gans Methode

In verbinding loslaten

In verbinding loslaten

Dit weekend heb ik een heerlijk weekend in verbinding beleefd. Hoe meer verbinding, hoe meer er losgelaten mocht worden. Verbinding in eerste instantie met een bepaalde overtuiging misschien wel verwachting, dan ´n confrontatie (auw, dat ligt zo), realisatie; waar gaat het over?, terug naar jezelf, naar je hart en opnieuw verbinden. Dat is in het kort de cyclus die ik afgelopen weekend in een record tempo ervaren heb.

Met een groep vrienden en kinderen zijn we op pad gegaan. Ieder met zijn eigen wensen en verlangen, ieder met zijn eigen verwachting en wensen. In je eentje is het heel gemakkelijk om je tijd, energie en ruimte in te nemen. Met z’n tweeën is er afstemming nodig om elkaar, met alle wensen en verlangen ruimte te geven. Met meer mensen en met kinderen ligt het geheel nog veel gecompliceerder.

Het begint altijd met de vraag wat wil je? Wil je samen zijn? Wil je samen delen?

En wat je wil je samen delen? Niet alles hoeft namelijk gedeeld te worden. Als je tijd, ruimte voor jezelf nodig hebt, is het belangrijk dat je daar ook rekening mee houdt.

In contact met de ander is daar altijd de vraag in hoeverre ben je in verbinding met jezelf? Of ga je in contact om jezelf juist niet te voelen? Contact met anderen kan ook n vlucht zijn.

Als je een partner heb, ontwikkel je vaak patronen, maak je afspraken. Dat werkt in het samenleven en samen zijn wel zo gemakkelijk. Dit zijn verbindingen die het samenleven reguleren, duidelijkheid scheppen. Het gevaar is dat dit je niet verder gaat dan de afspraken die er liggen. Dan je elkaar en elkaars ontwikkeling niet echt volgt, want het zou zomaar de afspraken die je hebt onderuit kunnen halen. Dat je je eigen ontwikkeling niet aangaat, uit angst voor verandering.

Een relatie kan echter ook een goede basis zijn om samen aan ontwikkelingen te werken. Ieder in verbinding met zichzelf naar de ander. Vanuit die verbinding kun je voelen wat je eigen ontwikkelingsweg is. Daar kan je samen over praten en zo voor de ander een spiegel zijn.

Verbinding liggen op vele vlakken in vele lagen. Durf je je eigen gelaagdheid en die van de ander te onderzoeken? Durf je uit te komen bij je persoonlijke essentie? Laagje voor laagje ruimte maken voor jezelf. Voelen wat voor jou belangrijk is, wat passend is voor jou? Daarmee bouw je aan de verbinding met jezelf, met je Bron en aan de verbinding met de ander. In al die laagjes mag je loslaten, loslaten wat er niet toe doet, loslaten van je masker, loslaten van je defensie en wat er nog meer is om jezelf af te schermen en/ of te beschermen.

Zeven tips bij In verbinding loslaten

1.

Ben je in verbinding met jezelf en hoe kun je dat ervaren? Ervaring leert dat het lastig is om echt bij jezelf te blijven, voor jezelf te kiezen en voor jezelf te denken. Het is veel gemakkelijker om voor de ander te denken, advies te geven en vertellen wat hij of zij moet doen. Het helpt om jezelf af te vragen: is dit mijn verantwoordelijkheid?

2.

Houden van jezelf gaat vaak samen met in verbinding zijn met jezelf. Houden van jezelf, betekent dat je gewoon mag accepteren dat je bent zoals je bent, met je eigenaardigheden en dat dat oké is.

3.

In verbinding met de ander of met meer mensen is het belangrijk om elkaar te accepteren zoals je bent. Je mag vragen stellen: wat wil je, wat voel je, wat verlang je? Door elkaar te bevragen krijg je meer zicht op de ander maar ook op jezelf.

4.

In contact kun je ontdekken dat jij jezelf anders beleeft dan dat je overkomt. Dat de ander anders binnen komt bij je. Het enige wat je hoeft te doen is het toelaten. Laat je oordelen en veroordelingen over jezelf en de ander los; die zullen je namelijk niet verder helpen. Eerlijk zijn, vooral naar jezelf helpt je verder.

5.

Onze pijn en trauma’s zijn in ons energieveld aanwezig. Ook in contact met de ander komen ze naar voren. Je hoeft niet eens precies te weten wat er nu feitelijk aan de hand is en waar het vandaan komt om het toch voelbaar aanwezig te hebben. Let op je eigen signalen en de signalen van de ander. Je komt het tegen. Benoem wat je voelt, het werkt helend als het er mag zijn, dan kan het losgelaten worden.

6.

Door met elkaar in verbinding te zijn, te spelen, kun je gebieden ontdekken die anders niet toegankelijk zijn. De scheidslijn tussen spel en realiteit is flinterdun. Juist daarom is fijngevoeligheid, respect en verbinding de belangrijkste manieren om met elkaar om te gaan.

7.

Ons lichaam geeft de aanwijzing wanneer iets niet meer fijn is, geen spel meer is of gewoon waar je grens ligt. Ons lichaam is de manier om informatie te ontvangen omtrent wat er in jezelf of in de ander omgaat. Je voelt het als het geen spel meer is, je voelt het als iemands pijn aangeraakt wordt. Daarmee is de verbinding met je eigen lichaam, met je zijn, zo’n belangrijk tool. Het lichaam liegt namelijk niet, en dat weet je!

Woensdagavond 4 september 2019 Knuffelworkshop in Dordrecht

Een knuffelworkshop is een workshop die gericht is op liefdevolle aanraking. De meeste mensen houden van knuffelen, maar durven het vaak niet. Veel mensen vinden het spannend om te knuffelen, omdat je dan wel heel dicht bij elkaar komt. Deze workshop probeert ruimte te scheppen door een omgeving te creëren waarin mensen zich veilig voelen. Zowel voor, tijdens als na een knuffelworkshop blijven we uit seksualiteit. In onze ervaring kunnen mensen zich daardoor nog veel verder ontspannen en overgeven, omdat ze weten dat er niets van ze verwacht wordt.

Hoe gaat zo’n avond?

Op zo’n avond mag er geknuffeld worden. Omdat knuffelen voor veel mensen een grote stap is, worden er oefeningen aangeboden om eerst contact met jezelf te maken, vanuit het contact kan jij aangeven wat je fijn vindt of niet fijn vindt. Jij bepaalt zelf jouw tempo. De oefeningen kunnen een meditatie, spel of dans zijn.

Door te knuffelen gaan we ons beter en gelukkiger voelen. Hoe dat komt? Mensen zijn sociale wezens. We kunnen een heleboel zelf, aangeraakt worden is iets totaal anders dan jezelf aanraken. Door te knuffelen worden stofjes aangemaakt waar we ons goed door gaan voelen. De belangrijkste daarvan is oxytocine, ook wel ‘knuffelhormoon’ genoemd.

Oxytocine zorgt ervoor dat we ons socialer gaan gedragen, ons fijner voelen, stress wegzakt, onze bloeddruk lager wordt en de spijsvertering wordt verbeterd. Veel mensen hebben een leven vol stress. Knuffelen kan een hele goede manier zijn om de ervaren stress te verlagen. De aanmaak van oxytocine versterkt ook de aanmaak van andere stoffen waar je je goed van gaat voelen, zoals serotonine, het ‘gelukshormoon’.

 

Heb je vragen, neem dan hier contact op

Reageer